Cara Mendaki ke Titik Wauna (Oregon)

Titik Wauna (tidak boleh dikelirukan dengan yang lebih mudah dijangkau Pandangan Wauna adalah tanjung genting yang melekat ke Columbia Gorge di timur Portland, Oregon. Ia menawarkan pemandangan yang menakjubkan dengan lereng berbahaya yang banyak. Perjalanan ini panjangnya hampir 10 batu (16.1 km) (perjalanan pergi balik) dan kenaikan ketinggian lebih dari 3.300 kaki (1.000 m).
Memandu ke Tooth Rock Trailhead. Anda memerlukan Laluan Hutan Barat Laut untuk meletak kereta di jejak ini.
  • Sekiranya anda datang dari Portland, ambil jalan keluar 40 dari I-84. Belok kanan di tanda berhenti dan kiri ketika jalan berpecah.
  • Anda mungkin menyedari banyak orang mengambil hak; ini adalah jalan menuju jejak Wahclella Falls, kenaikan yang jauh lebih popular.
  • Ikuti jalan ke bukit ke tempat letak kereta trailhead yang luas.
Mulailah di jalan raya Historic Columbia River Highway yang berturap yang berlepas dari kawasan parkir trailhead. Perhatikan dengan teliti di sebelah kanan anda untuk persimpangan dengan laluan yang menanjak.
  • Ia ditandai dengan tanda yang bertuliskan "Tanner Butte Trail".
Naik jejak itu sehingga jejak terbelah. Ikuti jalan ke kanan.
  • Di persimpangan ini terdapat papan tanda "Trail 400 / Wauna Pt / Tanner Butte Tr".
Naiki jalan curam ini sejauh kira-kira 100 kaki (30 m) sehingga anda sampai di persimpangan 4 arah.
  • Cari tanda yang bertuliskan "Gorge Trail 400" dengan anak panah yang menunjuk ke kiri dan kanan. Ikuti jalan di sebelah kanan tanda itu. Ia selebar jalan dan menanjak. Sebilangan besar orang akan pergi ke Wauna Viewpoint dengan mengikuti jejak ke kiri, tetapi anda menghadapi cabaran yang lebih besar.
Apabila jalan ini terbelah, belok ke kiri (jalan di sebelah kanan akan mempunyai dua tanda yang menandakan ia melintasi # 400 dan 034).
Selepas itu, anda akan melintasi beberapa jalan perkhidmatan. Terus di jalan yang anda lalui sehingga anda sampai di persimpangan dengan Tanner Butte Trail, yang ditandai dengan papan jejak besar di sebelah kiri anda, dengan air terjun yang terpancut di belakangnya.
Belok kiri ke Tanner Butte Trail (401) menuju air terjun. Anda akan melintasi beberapa aliran.
Setelah mendaki sejauh 2.2 batu (3.5 km) melalui hutan dari Tanner Butte Trailhead, anda akan menemui tempat perkhemahan. Cari Jejak Wauna Point # 401D yang tidak dicat ke kiri. Laluan itu tidak mudah dikesan. Anda mungkin perlu melangkah ke tengah tapak perkhemahan untuk melihatnya.
  • Sebaik sahaja anda menemuinya, anda akan melihat tanda "jejak tidak dikekalkan" di sebatang pokok di sebelah kiri jejak.
  • Sekiranya anda melihat ini di sebatang pokok di sebelah kanan anda setelah melewati kawasan perkhemahan, anda sudah terlalu jauh.
Ikuti jejak menuruni bukit. Ia akan menjadi lebih mencabar apabila anda semakin dekat dengan Wauna Point, berhati-hati. Apabila anda sampai ke Wauna Point, anda akan mendapat pemandangan panorama yang indah. Jangan pandang rendah!
Bawa apa sahaja yang anda perlukan untuk merasa selesa dengan lintasan arus (kasut kalis air, tiang trekking)
Sekiranya anda takut ketinggian dan / atau mempunyai masalah keseimbangan / kekok, ini bukan kenaikan untuk anda.